Sophie Hommes is de productieleider van CineMusic. Staat het orkest in het theater, dan is Sophie erbij. Je hebt haar vast al eens rond zien lopen. We spraken haar over haar rol bij CineMusic, haar favoriete filmmuziek en haar grootste dromen.
Wat is jouw rol bij CineMusic?
“Ik ben productieleider van de organisatie. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor alle productionele zaken. Dat gaat van communicatie met theaters en het orkest tot het regelen van de catering en de bladmuziek en het inplannen van het orkest: wie speelt wanneer.”
Hoe ben jij bij CineMusic betrokken geraakt?
“Ik heb Creative Business gestudeerd met specialisatie podiumkunsten. Vervolgens heb ik vier jaar in een theater mogen werken in Bergen op Zoom. Daarna ben ik via een vriendin die met de artistiek leider van CineMusic samenwerkte, gevraagd om te solliciteren voor de functie productieassistent. Dat was in de zomer van 2024.”
Wilde je altijd al een rol invullen bij een grote theaterproductie?
“Ik heb eigenlijk altijd gezegd dat zolang ik jong ben, ik graag wil toeren. Het liefst vanuit een theater met een productiehuis of iets dergelijks. Ik heb zelf ook vroeger op het podium gestaan, maar ik vind backstage werken leuker. De laatste keer dat ik op het podium stond was toen ik 14 of 15 was. Daarna ben ik dingen backstage gaan doen. Ik heb regie gedaan voor films en artiestenbegeleiding in het theater, maar ook op groter niveau bij Ahoy en bij Feyenoord. Backstage werk doe ik eigenlijk al sinds ik 17 ben, dus alweer bijna zeven jaar.”
Wat was jouw eerste indruk?
“Ik vond het fantastisch. Ik speel ook instrumenten, dus ik was meteen enthousiast bij het idee van een orkest. Het het team is superleuk en doordat dit een jong bedrijf is, is het voor mij ook een kans om mee te groeien. Dat sprak mij heel erg aan. Met elkaar groeien en de ruimte krijgen om veel te kunnen leren.”
Hoe was jouw eerste tijd bij CineMusic?
“Mijn eerste tijd was heel veel ontdekken. Dat was de periode dat het bedrijf echt enorm groeide, net na het eerste grote seizoen. Ik ben op heel korte termijn, volgens mij binnen twee maanden, doorgegroeid naar productieleider. Het was heel erg hands-on werken, meteen aan de slag. En dat doe ik graag.”
Hoe ziet jouw dag eruit?
“Dat verschilt enorm. Kantoordagen zijn bij ons vaak overlegdagen. Dan zit ik met mijn collega’s, Stef, Paul en John, op kantoor en hebben we meetings over marketing en productie. Op de dagen dat ik thuiswerk, ben ik aan het regelen: bellen, mailen met musici, met theaters, maar ook onderling met collega’s. Heel praktisch werken.
Theaterdagen zijn heel anders. Dan kom ik vroeg binnen om te helpen met de techniek, spreek ik iedereen aan die nodig is voor die dag en kijk ik waar alles is in het theater. Tussen drie en vier uur vang ik het orkest op, ik zorg ervoor dat alles klaarstaat en dat er eten is. Daarna begeleid ik de musici voor de soundcheck en voor de show. ‘s Avonds kijk ik de show of ga ik naar huis, afhankelijk van wat er nog te doen is.”
Ben je bij elke show aanwezig?
“In principe wel. Dat is best intensief. Zeker aan het begin van het seizoen, als we in een week tijd de montage, try-out en première hebben. Dan zit ik dagen van ’s ochtends negen uur tot tien uur ’s avonds in het theater, elf uur als je show hebt. Dat zijn stevige dagen, maar het is ook superleuk. Dan zie je waar je naartoe werkt.”
Welke filmmuziek bezorgt jou kippenvel?
“Ik hou heel erg van bombastische muziek. Dus ik vind Hunger Games fantastisch! Verder hou ik heel erg van Disney-filmmuziek. Maar ik merk dat ik nu ook steeds meer ga genieten van films waar ik nooit had gedacht ‘oh, daar zit filmmuziek in’. Zoals Dark Knight en Love Actually.”
Wat heeft jou het meest verrast sinds je bij Cine Music werkt?
“Binnen de organisatie voelt het echt als één grote familie. Ik ben bekend met het wereldje. Normaal is het heel rolverdelend – het orkest, productie en marketing zijn allemaal hele losse onderdelen. Hier voelt dat totaal niet zo. Ook niet op het podium. Je ziet heel erg hoe iedereen met elkaar samenwerkt, hoe iedereen op elkaar reageert. Dat vind ik heel bijzonder. Daarnaast worden de films die we spelen met elkaar gekozen. Iedereen kan daar input voor geven, dat maakt dat het voor iedereen voelt als zijn show.”
Waar wil je naartoe in je werk?
“Wat ik hoop te kunnen bereiken, zeker nu binnen CineMusic, is dat we naar meerdere producties kunnen gaan op een bepaald punt. Ik hoop uiteindelijk een productieteam aan te mogen sturen. Daarnaast hoop ik naar het buitenland te kunnen. Misschien dat we ooit richting Duitsland of België gaan. Stel je voor dat we in het Sportpaleis mogen staan, of tegenwoordig de AFAS Dome. Het is een droom om daar te mogen werken. Ik kom zelf uit Bergen op Zoom, en als ik als kind en jongvolwassene naar een grote show ging, was het altijd in het Sportpaleis. Ik heb daar veel grote namen gezien, grote theaterstukken en concertshows. Daarnaast zou ik ook wel in Maastricht willen staan, op het Vrijthof. Dat lijkt me fantastisch.”
Het nieuwe seizoen is net van start, maar je werkt ongetwijfeld al vooruit. Wat kunnen we de komende tijd van CineMusic verwachten?
“Ik mag zeggen dat wij eind 2026 een heel groot evenement op de planning hebben staan met drie enorme shows. Waar en wanneer blijft nog even geheim. Maar daar ben ik al enorm op aan het voorbereiden samen met het team. Dat wordt onze grootste show ooit.”


