In gesprek met de bedenker John van der Sluijs

John van der Sluijs kun je gerust het meesterbrein achter The CineMusic Experience noemen. Bij hem ontstond het idee voor deze theaterproductie. Of hij al ervaring had met grote orkesten, theaters, voorstellingen en alles wat daarbij komt kijken? Zeker niet. Maar hij wist de juiste mensen om zich heen te verzamelen en maakte zijn CineMusic-droom waar.

Wanneer ontstond het idee voor The CineMusic Experience?

“Het idee van The CineMusic Experience ontstond in mijn auto, toen ik een keer aan het eind van dag naar huis reed en mijn favoriete filmmuziek van John Williams en Ennio Morricone draaide. Ik begon te fantaseren: hoe zou het zijn als ik dit door een orkest zou kunnen laten spelen en mensen dit live zouden kunnen horen? Filmmuziek heeft voor mij iets magisch.”

Met wie heb je als eerste contact opgenomen?

“Ik heb eerst contact opgenomen met Ruud Luttikhuizen, een pianist die ik al ontzettend lang ken. Aan de keukentafel hebben we samen het repertoire bedacht: wat willen we dan laten horen? Daarna zijn we op zoek gegaan naar musici die dit zouden kunnen spelen. De eerste keer dat zij bij elkaar kwamen was heel bijzonder. Alle musici hadden thuis de bladmuziek al geoefend. Sommigen kenden elkaar al, anderen niet. Henk Ummels, onze dirigent die we er inmiddels ook bij hadden betrokken, begon met Forrest Gump. Ik werd omvergeblazen. Het was zo’n wonderlijk moment. Wat we hadden bedacht, kwam daar tot leven.”

Hoe is het vanaf toen gegaan?

“Toen we ons realiseerden dat het dus echt kon, moesten we bedenken wat er nodig was om dit voor een publiek te brengen. We schakelden Paul van der Veer in voor de marketingkant. Voor de herkenning van de filmmuziek van meer dan 20 films beseften we dat het synchroon vertonen van filmfragmenten de beleving fors zou vergroten, zo kwam Foxity in beeld. Het maken van de filmcomposities op het ritme van de muziek vraagt veel tijd en energie, maar zo zorgen we ervoor dat onze bezoeker de beelden en muziek optimaal beleeft. Stef Heijnen-Bakker werd erbij betrokken voor de artistieke leiding. Direct daarna verbonden we ons met professionele geluids- en lichttechnici en arrangeurs van bladmuziek. En via het conservatorium in Utrecht wisten we jonge afgestudeerde violisten te binden aan ons CineMusic Orkest. De eerste officiële concerten gaven we in de Bullekerk in Zaandam in 2021. Dat was een succes! Niet alleen ik ben heel enthousiast, maar alle betrokkenen zijn ontzettend gemotiveerd om elke keer opnieuw nog een stap extra te zetten.”

Wat was het eerste dat jullie na die twee concerten hebben gedaan?

“We waren het erover eens dat we een groter orkest nodig hadden. Een orkest dat alles kan spelen. We hadden al blazers, en wilden nu de stap maken naar violisten. We zijn in gesprek gegaan met twee topviolisten en die vertelden: als je dit goed wilt doen, moet je 5 eerste violisten, 4 tweede violisten, 3 altviolisten, 2 cellisten en een contrabas hebben. Ook de percussie moest worden uitgebreid en de balans met de blazers moest worden aangescherpt. Zo maakten we de stappen naar het orkest dat we nu hebben met 36 professionele musici. Daarnaast hebben we René Mioch benaderd om de presentatie van The CineMusic Experience op zich te nemen. De eerste keer dat we hem ontmoetten was hij direct enthousiast. Sinds 2022 presenteert hij de show en vertelt hij over zijn ervaringen in de filmwereld. Zo voegt hij een extra dimensie toe aan onze concertshow.”

Sinds wanneer ben jij zo gek op filmmuziek?

“De liefde voor filmmuziek is bij mij in 1990 ontstaan door de film Dances with Wolves. Samen met mijn vrouw ging ik naar de bioscoop voor die film. Niet alleen het verhaal en de geweldige beelden, maar ook de prachtige muziek van John Barry grepen me toen enorm aan. Ik zat nog in de zaal, toen de lichten al aangingen. Na die dag ben ik op zoek gegaan naar de filmmuziek. Die vond ik uiteindelijk op cd bij de Free Record Shop. Sindsdien ben ik naar steeds meer filmmuziek gaan luisteren. Zo ontdekte ik componisten als Hans Zimmer en John Williams, waarvan we nu in de concertshow ook een aantal nummers spelen.

Als ik de muziek van Dances with Wolves hoor, weet ik precies bij welke scene dat muziekstuk hoort. Ik vind dat zó mooi. Ik ben zelfs naar de Verenigde Staten gegaan om de gebieden en de set te bezoeken waar de film zich afspeelt. Die film heeft iets bij mij losgemaakt. Ik hoop dat we dat gevoel ook aan ons publiek kunnen meegeven.”

Wat wil je bereiken met The CineMusic Experience?

“Wat ik mooi vind is dingen doen waaraan andere mensen ook plezier beleven. Het liefst met elkaar. Ik wil mensen verbinden met de beleving die we brengen. De verbinding is er achter de schermen tussen de musici, de organisatie en de technici. Maar ook tijdens de optredens zie je de verbinding van het orkest met de bezoekers en andersom de verbinding vanuit de bezoekers met de orkestleden. En als ik zie dat de mensen in de zaal blij zijn, ben ik dat ook.”

Wat zijn de plannen voor het theaterseizoen 2023/2024?

“Dit seizoen gaan we voor het eerst de landelijke theaters in. Het afgelopen seizoen speelden we enkel in Noord-Holland, nu gaan we heel Nederland door. We hebben het repertoire aangepast en brengen dus een aantal nieuwe nummers tijdens de voorstelling. Ik beloof je: daar zitten een paar verrassingen tussen die te maken hebben met een aantal recente blockbusters. Ik doe graag dingen waarvan een ander zegt dat het niet kan.”

En daarna?

“The sky is de limit. Want natuurlijk denken we al na over het theaterseizoen 2024/2025. In welke theaters willen we dan staan? Welke films laten we dan horen en zien? Hoe zorgen we ervoor dat de voorstelling elk seizoen vernieuwend is? We hebben meer dan genoeg ideeën en creativiteit in huis om de concertshow elk jaar nog boeiender te maken.”