René Mioch heeft zich ook dit seizoen aangesloten bij The CineMusic Experience. De filmjournalist presenteert de show en vertelt tussen de muziekstukken door de leukste anekdotes. Bijzonder, want René heeft in zijn carrière al met ontzettend veel filmacteurs, regisseurs en componisten gesproken.
Wat is jouw rol bij The CineMusic Experience?
“Ik ben de gastheer die zorgt voor de verbinding tussen het beeld, het orkest en het publiek.
Op een hele luchtige, gezellige manier introduceer ik de film en het muziekstuk. Het mooie aan deze combinatie is dat ik het publiek eerst zie genieten van de verhalen en dat het daarna wordt ondergedompeld in die krachtige muziek.”
Was je direct enthousiast over CineMusic?
“Ik maak al meer dan 35 jaar televisieprogramma’s over film. In deze programma’s is filmmuziek altijd ondergeschikt, maar in mijn beleving van film en in de gesprekken die ik vaak met mensen voer is die muziek juist belangrijk. Dus toen ik gevraagd werd om tijdens The CineMusic Experience de muziekstukken die het orkest speelt te duiden en iets te vertellen over de componisten en de films, vond ik dat heel leuk!”
Waarom is het zo leuk om over filmmuziek te vertellen?
“Ik heb in de afgelopen jaren best vaak componisten als John Williams, Hans Zimmer, Ennio Morricone geïnterviewd. De echt grote componisten van de afgelopen 25 jaar. En ik sprak met de filmregisseurs. Ik ben dan nieuwsgierig naar de samenwerking tussen die twee.
De ene componist maakt de muziek als de film al helemaal is opgenomen. De andere componist kijkt naar stukjes film die klaar zijn en begint dan te schrijven. En Morricone is een componist die de hele soundtrack al af heeft voordat het filmen is gestart. Dat soort weetjes vind ik leuk om te delen.”
Heb jij altijd de ambitie gehad om zelf op het podium te staan?
“Nee, dat is toevallig ontstaan. Ik maakte nog niet zo heel lang een filmprogramma voor Veronica, toen ik werd gevraagd om in bioscoop Tuschinski een première te presenteren. Ik had geen idee of ik dat zou kunnen en of ik het durfde, maar ging het gewoon doen. Daardoor sta ik al sinds mijn 20e op podium om te praten over films en filmsterren.”
Hoe vind jij het op het podium?
“Nou, het viel mij de eerste keer al op dat het mij redelijk makkelijk afgaat. Zeker nu ik jaren ervaring heb, ben ik in staat om tegen een zaal te praten, alsof ik tegen slechts een persoon praat; tegen jou. Daardoor krijgen mensen heel gauw betrokkenheid en connectie met wat ik zeg. Ik ben dus geen presentator die keurig vooraf bedachte teksten opzegt en die daar als de presentator staat. Nee, ik ben iemand die het liefst tussen het publiek staat. Dat doe ik tijdens een voorstelling van The CineMusic Experience ook één of twee keer op z’n avond. Vaak ga ik de zaal in wanneer ik Schindler’s List aankondig. Ik neem het publiek dan mee in het verhaal. Vertel dan dat er een heftig moment aankomt. Na mijn aankondiging speelt de eerste violiste Hester van der Vlugt met een stuk uit de film. Ook voor mij is dat elke keer weer een heel emotioneel moment.”
Je doet dit werk al behoorlijk lang. Ben je nog even enthousiast voor elk interview?
“Ja. Ik ben ongelooflijk nieuwsgierig, ik wil altijd weten hoe iets nou precies in elkaar zit en waarom. Ik zie het als een cadeau dat ik deze baan heb, dat ik films kan zien en vaak de volgende ochtend al spreek met de makers en de hoofdrolspelers. Dat is toch geweldig. Dat vind ik nog net zo leuk als 35 jaar geleden. Bij CineMusic is dat niet anders. Het afgelopen seizoen heb ik aan zeven of acht voorstellingen meegewerkt. Bij de laatste show voelde ik hetzelfde enthousiasme als bij de eerste. Op zo’n avond zit ik helemaal ín de voorstelling, en denk ik niet van ‘zo, nu heb even 6 minuten niks te doen, ik pak m’n telefoon’.”
Wat is voor jou de magie van The CineMusic Experience?
“Die magie is moeilijk te beschrijven. Tijdens het vorige seizoen vertelden mensen uit het publiek me na afloop dat ze al geëmotioneerd waren toen het orkest een stuk uit Forrest Gump speelde. Dat was het éérste nummer dat die avond werd gespeeld! Je moet je voorstellen dat je naar de filmbeelden kijkt, terwijl een groot orkest die prachtige muziek speelt. Die combinatie is zo uniek. En tegelijkertijd ben je bezig met je emoties, want de muziek roept iets op, of je de film nou wel of niet hebt gezien hebt.”
Kun je iets vertellen over het CineMusic-orkest?
“Het orkest is samengesteld uit uiterst professionele musici uit het Metropool orkest, uit het Schönberg ensemble, en met een aantal topstudenten dat nog in opleiding is, maar dat wel bij de beste hoort van het vakgebied. Er wordt echt kwaliteit geboden.”
In welke film zit de muziek die jou het meeste raakt?
De filmmuziek van Ennio Morricone voor The Mission vind ik erg mooi. Dat is een combinatie van ondersteunende filmmuziek die je meeneemt in de spanning, en operamuziek door het koor dat geluiden maakt alsof je tijdens een flinke bui in een tropisch regenwoud loopt. Dat is zo mooi gedaan. De muziek van John Williams vind ik heel groots, hij laat bijna niets aan de fantasie over, omdat hij alles ondersteunt met grote muzikale emoties. Wel heel mooi, het orkest is altijd prachtig, maar je hoort vier minuten voordat je moet gaan huilen, de emotionele scene al aankomen.”
Waarop verheug jij je dit seizoen van The CineMusic Experience?
“Wat ik ontzettend leuk vind is dat er, naast de greatest hits die iedereen graag wil horen, altijd iets nieuws wordt gebracht. De initiatiefnemers maken zich daar echt hard voor. Dat doen ze door recente blockbusters mee te nemen in het programma. Vorig jaar speelde het orkest de muziek uit Top Gun: Maverick al, terwijl veel mensen de film nog moesten zien! Dat kan, doordat het orkest werkt met eigen arrangementen. Ook dit seizoen is er muziek toegevoegd van nieuwe films, zoals Avatar en zelfs een nog nieuwere blockbuster. Ook dat was voor mij een reden om vrij snel ‘ja’ te zeggen tegen dit project.”