Artistiek leider Stef Heijnen-Bakker: “Filmmuziek raakt me tot in mijn kern”

Stef-Heijnen Bakker met zwarte hoed en gouden strik voor een gouden gordijn

Wanneer bij de repetities van het CineMusic-orkest alles samenvalt, wordt hij stil en krabbelt hij een hartje op papier. Eenmaal in het theater maakt hij juist graag een praatje met het publiek in de pauze of na afloop van de concertshow. We stellen graag onze artistiek leider aan je voor: Stef Heijnen-Bakker.

Wat doe je als artistiek leider?

“Kort gezegd ben ik verantwoordelijk voor alle artistieke keuzes die we maken om het publiek een fantastische beleving te geven. Dat gaat over de nummers die we spelen, de volgorde waarin die worden gespeeld, de filmbeelden die we laten zien, het lichtontwerp, maar ook over het moment waarop de pauze begint, en de momenten waarop René Mioch het toneel op komt om het publiek het een en ander over de filmmuziek en de componisten te vertellen. Ik doe dat natuurlijk in overleg met de directie en met de technici die de filmbeelden monteren of het lichtontwerp maken. René schrijft zijn teksten en samen bepalen we wat er per ‘presentatieblokje’ inhoudelijk wordt verteld. Er is veel ruimte voor improvisatie, dat maakt de show zo intiem en elke avond uniek!”

Waar let jij op als jullie het repertoire samenstellen?

“Ik wil dat we een gevarieerd programma neerzetten. Dus niet 20 romcoms, of 20 science fiction films op een avond. Natuurlijk houden we bij welke films en welke muziek het populairst zijn. Daarnaast zorg ik ervoor dat een of twee keer per maand zelf aanwezig ben bij de concertshow. In de pauze en na afloop knoop ik gesprekken aan met het publiek. Ik wil graag horen welke films de mensen in de zaal nog missen, en welke muziek hen het meest raakt. Dus als je een man met een hoed ziet lopen, kom even naar me toe. Ik doe graag een drankje met je.”

Waarom draag jij eigenlijk altijd een hoed?

“Dat is ontstaan in de coronaperiode. Ik had veel online meetings en besloot op een dag een hoed op te zetten. Die had ik gevonden op de damesafdeling van H&M voor vijf euro. Ik deed dat een paar keer, en toen ik bij een volgende meeting de hoed niet op had, hoorde ik mensen vragen waar ik was. Die hoed werkt dus heel goed voor mijn herkenbaarheid. Ik heb besloten daar gebruik van te maken. Daarnaast vind ik het luxe, leuk en artistiek staan. Een hoed straalt creativiteit en autoriteit uit. Vroeger droegen alle mannen en hoed. Jammer dat dat is verdwenen, want daarmee zijn we ook etiquette verloren als man. Bijvoorbeeld uit respect voor iemand je hoed afnemen.”

Hoe ben jij bij CineMusic betrokken geraakt?

“Binnen mijn bedrijf studio HB Staging ben ik jarenlang actief geweest als regisseur voor toneel- en theatergezelschappen. Een paar jaar geleden heb ik dat afgestoten, omdat ik me volledig wil richten op decorontwerp en storytelling. Door mijn werk als regisseur leerde ik in 2014 dirigent Henk Ummels en pianist Ruud Luttikhuizen kennen. Zij zijn beiden al sinds 2019 betrokken bij Cinemusic. In 2021 werd ik voorgesteld aan de initiatiefnemer John van der Sluijs. Hij wilde groeien en zochten iemand met goede artistieke en creatieve ideeën.”

Wat was jouw eerste reactie?

“Toen John van der Sluijs me zijn idee vertelde dacht ik twee dingen. ‘Die man is gek.’ Maar ook ‘Wat gaaf, leuk en mooi!’ Het leek eigenlijk te groot en te heftig. Hoe moesten we dat allemaal regelen? Tegelijkertijd was ik direct enthousiast en heb ik gezegd dat ik graag aan boord wilde stappen.”

Hoe is het toen verder gegaan?

“In 2021 hebben we twee optredens gedaan. Een jaar later waren dat er zeven. In het seizoen 2023/2024 zijn we voor het eerst echt langs de theaters getrokken en hebben we voor 18 volle zalen gespeeld. Voor het komende seizoen staan er zelfs 30 optredens op de planning. We groeien exponentieel.”

Wat maakt jouw werk zo leuk?

“Ik zit soms huilend op kantoor. En dat is in de meest positieve zin van het woord. Wanneer we nieuwe muziek uitkiezen voor het repertoire en we luisteren bijvoorbeeld naar de filmmuziek van The Little Mermaid… dat is zó mooi! Dat raakt me. Dat ik die momenten tijdens mijn werk beleef, is heel bijzonder.”

Wat heb jij met film?

“Film draait natuurlijk om storytelling. Ik word er erg blij van als een verhaal goed in elkaar steekt. Als ik naar een beeld uit Harry Potter kijk, klopt alles. Wanneer een film dat heeft, word je echt meegevoerd naar een andere wereld. Je bent voor even weg uit de dagelijkse beslommeringen. Filmmuziek is daarin ondergeschikt. Je hebt vaak niet direct door wat voor prachtige stukken er onder de film zitten. Bij The CineMusic Experience staat juist de filmmuziek centraal. Het publiek komt voor het orkest. Tijdens de show versterken de filmbeelden de muziek in plaats van andersom.”

Raakt de filmmuziek die het orkest speelt jou nog steeds?

“Tot in mijn kern. Sommige stukken gaan regelrecht mijn hart in. Als ik een goede dag heb, en Hester van der Vlugt, onze concertmeester, speelt de solo uit Schindler’s List, dan breek ik. Ook al heb ik die solo al tientallen keren gehoord.”

Was je al jong gefascineerd door film?

“Meer door alles wat eromheen gebeurt. Toen ik klein was, zocht ik bij het grofvuil altijd naar oude radio’s en tv’s. Dan haalde ik het frontje ervan af, zodat ik kon zien hoe de printplaat eruitzag of wat er gebeurde als ik aan een bepaalde knop draaide. Ik heb altijd al willen weten hoe dingen werkte. Dat heb ik nog steeds. Neem een Pirates of the Caribbean; ik denk dat ik de behind the scenes-video’s vaker heb bekeken dan de film zelf. Dan zie je hoe zo’n schip wordt gebouwd op een plateau en er vervolgens met een green screen en een miljoen liter water als regen voor wordt gezorgd dat je als kijker denkt dat het schip op zee vaart. Die weg er naartoe vind ik nog leuker dan het eindproduct zelf.”

Wat zou je graag bereiken met The CineMusic Experience?

“Dat kan ik allemaal nog niet verklappen! We zijn namelijk al bezig met een driejarenplan. We hebben een stip op de horizon gezet. Geloof me; mijn wenslijstje is groot. Ik denk aan bepaalde concerthallen en zalen waarin we heel graag zouden staan. Sommige animatiefilms die we nu nog niet kunnen spelen, omdat we nog te klein zijn. En misschien kunnen we wel de grens over. We werken ver vooruit. We hebben net bekend gemaakt in welke 30 theaters we het volgende seizoen spelen, maar achter de schermen plannen we al de 45 theaters waarin we in seizoen 2025/2026 willen spelen. Met welk repertoire. En welke titel de show dan krijgt. De eerste filmmontages voor dat seizoen worden al gemaakt.”