Manager Operations Paul van der Veer: “Een grandioos idee is werkelijkheid geworden”

Als hij Ruud Luttikhuizen op de vleugel hoort spelen, denkt hij “Dat zou ik ook wel willen.”. Gelukkig zet Paul zijn eigen talent in om van The CineMusic Experience een succesverhaal te maken. Een verhaal waarvan Paul enorm geniet.

 Wat is jouw rol bij CineMusic?

“Samen met oprichter John van der Sluijs en artistiek leider Stef Heijnen-Bakker ben verantwoordelijk voor de hele operatie -dat wil zeggen dat we met elkaar ervoor zorgen dat alles rond de concertshow op rolletjes loopt. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de communicatie. We zijn een jonge organistatie en bedenken met elkaar de juiste strategie en uitvoering. Theater is voor mij relatief nieuw, dus we overleggen veel om het goed met de theaters voor elkaar te krijgen, qua productie, techniek en marketing.”

Waarop ben je trots?

“The CineMusic Experience is een grandioos idee dat werkelijkheid is geworden. Dat maakt je niet vaak mee. Je ziet ook dat het enorm aanslaat bij publiek. Het afgelopen seizoen trokken we volle zalen. Dat zien we nu opnieuw gebeuren. De voorverkoop voor het nieuwe seizoen loopt fantastisch, terwijl het nog een klein half jaar duurt voordat we gaan spelen. Het is uniek om zoiets mee te maken.”

Had je al ervaring in de muziek en theaterwereld?

“Ja en nee. Ik heb lange tijd gezongen in een koor. Daarnaast heb ik als jong jochie drie jaar orgel-les gehad en heb ik later nog wat pianolessen gehad bij pianist Ruud Luttikhuizen. En ik heb met veel plezier 10 jaar bij een amateur musicalvereniging The Cast gezeten. Maar organisatorisch… Nee, daar ligt mijn achtergrond niet.”

 Wat heb je met film en filmmuziek?

“Ik hou van avonturenfilms. En doordat ik zelf veel met muziek bezig ben geweest, heb ik de rol van filmmuziek altijd gewaardeerd. Maar sinds ik bij CineMusic ben betrokken, ben ik me nog meer gaan beseffen hoe groot de rol van muziek eigenlijk is in films. Ik ben echt anders gaan luisteren. De muziek van een John Barry, John Williams, of Hans Zimmer bezit zo’n rijkdom. Dat vind ik heel mooi.”

Kom je uit een muzikaal gezin?

“Mijn vader en zus kunnen goed zingen. Mijn broer ook, maar hij doet er niets mee, terwijl mijn vader altijd in een koor zong en met zijn zus zelfs optrad. Ik ben zelf ook altijd met zingen bezig geweest. Ik vind dat een mooie, prettige manier om je te uiten. Van zingen word je vrolijk.”

Naar welke muziek luister jij in je vrije tijd?

Oh, dat is heel verschillend. Ik luister graag naar klassieke muziek, Mozart, Bach, Rachmaninoff… Maar ook naar soul- en jazzmuziek. Voorheen heb ik ook veel naar symfonische rock geluisterd van Supertramp en Pink Floyd. Popmuziek vind ik ook leuk, dan vooral Joe Jackson, Pat Metheny, Genesis of Sting.”

Welk instrument zou je zelf goed willen kunnen spelen?

Ja, dat is toch de triangel. Haha, nee hoor. Maar als ik in de foyer van het theater loop, krijg ik vaak de vraag of ik ook in het orkest speel. Dan zeg ik graag dat ik auditie heb gedaan voor de triangel, maar dat ze dit instrument nou net uit alle partituren hebben gehaald. Maar zonder dollen: ik zou graag goed kunnen spelen op de vleugel. Als ik ergens ben, bij vrienden of in een zaaltje, en er staat een piano heeft die altijd een aantrekkingskracht op mij. Ik moet altijd even pingelen. Het mag geen naam hebben, maar ik kan er altijd mijn gevoel in kwijt.”

Wat vind jij bijzonder aan Cinemusic?

“Dat we een fantastische groep mensen bij elkaar hebben gekregen van een enorm mooi pluimage. We hebben getalenteerde musici, mensen die erg goed zijn in het editten van video’s, iemand die heel goed weet hoe je een show moet neerzetten, de jongens van de techniek die van ’s ochtends tot ’s avonds lopen te beulen… Iedereen doet er alles aan om het in het theater voor elkaar te krijgen. Ik vind het geweldig om daar onderdeel van te zijn.”

 Welk muziekstuk bezorgt je kippenvel?

“Dat zijn meerdere stukken. Ik kan kippenvel krijgen als Hester Schindler’s List speelt. Toen het nieuwe theaterseizoen werd gepresenteerd in Assen, speelde ze dat samen met pianist Ruud Luttikhuizen. Dat kwam zó binnen. Maar ik kan me ook enorm vermaken met Laurel and Hardy. Ik heb de fragmenten al tientallen keren gezien, maar blijf ze ontzettend leuk vinden. De humor die die twee maakten, is zo tijdloos en zo origineel. Dat maakt mij echt aan te lachen.”

Had je verwacht dat The CineMusic Experience zo’n succes zou worden?

“Na de allereerste voorstelling in de Bullekerk in Zaandam kreeg ik wel het gevoel dat er meer te bereiken was. De reacties uit het publiek waren zo positief! We besloten te proberen of we in de kleine theaters in Noord-Holland terecht konden, maar dat was kansloos. De programmeurs kenden ons niet. Toen hebben we de stoute schoenen aangetrokken en hebben we zelf verschillende kerken afgehuurd om daar te spelen. Dat betekende wel dat we zelf de kaartverkoop moesten regelen. Het was een spannende tijd, want de echte piek qua kaartverkoop kwam telkens pas een paar weken voor de voorstelling. Maar het lukte! In diezelfde periode zijn we in contact gekomen met ons huidige impressariaat George Visser Productions. Mede dankzij hen stonden we het afgelopen seizoen in 18 theaters en staan er komend seizoen 30 voorstellingen in de agenda.”

CineMusic is de afgelopen jaren groter en groter geworden. Welke invloed heeft dat op jouw werk?

“Ik ben al tien jaar zelfstandig ondernemer en heb ontzettend veel plezier in het werk dat ik doe. Vanuit Colouring Media geef ik media-advies op basis van communicatieonderzoek en analysemodellen. Ik doe dat voor een aantal vaste klanten. Toen ik net startte bij CineMusic werkte ik één dag per week voor deze concertshow. Inmiddels zijn dat er minstens twee per week, maar er zitten ook weken tussen dat ik vier dagen aan CineMusic werk. Dat kan, doordat ik zelfstandig ondernemer ben. Mijn dagen zijn wel gevuld en de weekenden vaak ook.”

Wat wil je nog bereiken met CineMusic?

“Op korte termijn wil ik graag dat we Nederland veroveren. Dat het publiek ons echt leert kennen en dat we vergeleken kunnen worden met de kwaliteit van bijvoorbeeld Het Metropole Orkest. En daarna? Naar Duitsland, België, Frankrijk en Groot-Brittannië, dat zou ik mooi vinden. Tot zover durf ik wel te dromen. Tja… en een nog grotere droom is dat we worden geboekt voor een concertshow in Las Vegas, haha.”